Top

5 chyb, které dělají ubytovatelé při propagaci na internetu

Máme dlouhodobé zkušenosti z oblasti ubytovacích služeb. Dost často se setkáváme s odlišnými, často negativními názory na propagaci na internetu, které mají ale hned několik společných znaků.

1. Spoléhání se pouze na rezervační portály

My víme, je to tak jednoduché… nastavíte marže, vyplníte tabulky co umíte za služby, nahrajete fotky, a propagace na internetu je hotová. Objednávky chodí, většinou nemusíte ani příliš komunikovat, ceny jsou pevně dané a nikdo nezkouší smlouvat. Opravdu ale máte klidné spaní při pomyšlení, že vaše plachta je celá modrá (nebo jiná barva), a jednoho dne může váš hlavní partner zásadně změnit podmínky, které pro vás už nebudou vyhovující nebo výhodné? Svět internetu se mění neuvěřitelně rychle a s ním i konkurence. Zažili jsme to hned několikrát a nejen v oblasti ubytování. Někdy vás zatlačí provozovatel rezervačního systému, někdy konkurence a idyla je pryč .. Není nad to mít své klienty a s nimi přímý kontakt (bez prostředníka). Zkuste si představit situaci, že by ze dne na den spolupráce s rezervačním portálem skončila. Jak dlouho bude trvat než získáte dostatek klientů?

2. Dejte pokoj s reklamou, MY na webu už jsme!!!

Toto je popravdě řečeno jeden z častých argumentů, který ilustruje, že někteří ubytovatelé zcela nerozumí tomu jak se lidé na internetu chovají. Předně fakta – lidé na internetu čtou jen velmi málo, a (zejména v případě mobilů) nemají čas ani chuť něco dlouho hledat. Nemají náladu vás hledat někde vzadu, ani v katalogu, ani ve vyhledávačích. Důkazem jsou stovky statistik, které říkají jasně toto:

  • Pokud jste na Googlu (analogicky na Seznamu atd.) první, klikne na vás 45-80 % lidí (v závislosti na mnoha faktorech)
  • Pokud jste druzí, míra prokliku jde minimálně o 20% dolů
  • Třetí místo – opět 20% dolů
  • Pokud jste 4. a dále, jste pro běžného uživatele viditelní jen ve velmi vyjímečném případě.

Pokud pro zobrazení vašeho webu ve vyhledávání musí uživatele scrollovat (tzn. posunout obrazovku), máte jen 4% šanci, že na vás proklikne.

Nyní se podívejte na typického klienta, který hledá konkrétní ubytování dle názvu (zde zesložitěno ještě tím, že název hotelu je zároveň název destinace). Zapomeňte na to, co je reklama, co přirozený výsledek – lidé většinou neřeší rozdíl

 

Vidíte? Konkrétní hotel, který lidé hledají a chtěli by se zde ubytovat (zřejmě protože mají dobré zkušenosti), je až pod trojnásobnou dávkou reklam, poté mapa s taktéž placenými odkazy na konkurenci (i daný hotel), a až někde v dáli možnost využít internet k tomu, k čemu byl stvořen – najít si informaci a rychle se spojit s tím koho hledáte. V praxi to můžete nazvat také jako parazitování na vašem dobrém jméně, které jde vyřešit 2 způsoby – buď si zažádáte o ochrannou známku a budete vést dlouhé spory, zda mohou ostatní na vaše jméno inzerovat, nebo využijete služeb digitální agentury, aby vás za zlomek nákladů, které platíte prostředníkům za SVÉ KLIENTY, propojila s lidmi kteří vás hledají.

V ČR se tématu proklikovosti výsledků na Googlu nikdo moc nevěnuje, proto odkazujeme alespoň na anglické zdroje, kde v grafech můžete tato fakta jednoduše vidět :

http://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/seo-analytics/comparison-of-google-clickthrough-rates-by-position/

3. U rezervačních portálů máme garantované výkony a nic neplatíme

Pokud jste body 1 a 2 přečetli dostatečně pozorně, zjistíte, že pokud vlastní propagaci nevěnujete ani to základní, platíte poměrně hodně – ale ve skrytých nákladech, které se projeví zbarvením vaší správy rezervací do některé z barev (velmi často oblíbené modré), aniž by musely. Jsme rádi, že se vám vracejí velmi často opakovaní hosté, ale opravdu jste si jisti, že vás pokaždé najdou tak snadno, že objednávají napřímo, a vy neplatíte zbytečně provizi 15+%? Některé rezervační portály požadují rezervaci kapacity. Pokud ji ovšem neprodají, uvolní ji pro vaše využití, ale to je už většinou na poslední chvíli před rekreačním termínem. Kdo to zaplatí pokud se kapacita neobsadí, nebo pokud budete muset poskytnout last moment slevu?

4. Naše webovky jsou nové a tudíž super

Bohužel velký omyl. Nechceme generalizovat, ale zeptejte se libovolného ubytovaného hosta, proč objednal přes Booking.com a ne jinde (například přímo přes vás). Odpovědí bude velmi často to samé ve stylu :

  • ,,jsou tam přehledně ceny za pokoje“
  • ,,vím že mají volno“
  • ,,už jsem na to zvyklý, protože je to jednoduché“

Přitom stačí velmi málo, aby váš web v základu přinesl stejný, nebo i lepší uživatelský prožitek, než nabízí např. zmíněný Booking.com. Přestože nemůžeme do článku hned ,,vystřílet všechny náboje“, zkuste se zamyslet nad následujícím:

  • opravdu máte přehledně zpracované ceníky? Některé země  a jejich návštěvníci jsou zvyklí na ceny za pokoj, jiní za lůžko, máte to jasně specifikované?
  • máte dostatečně popsané parkování / jak se k vám dostat?
  • máte na svém webu více detailních fotek, aby měli lidé důvod jít k vám a ne na rezervační portály?

Náš interní seznam věcí, které na webu klientů kontrolujeme, obsahuje desítky položek, u kterých máme historicky vysledované, že brání objednávce. Jen zcela výjimečně se to týká zpracování samotného webu a jeho grafiky, na čemž ubytovatelé velmi lpí. Naopak v drtivé většině jde o kritické chyby ovlivněné lidskou psychologií, kdy uživatel nedostane jednoduše kompletní informace a proto utíká pryč. U nás jsou audity webů a napravení překážek k objednávce první věcí, na kterou se soustředíme, než vám vůbec začneme s něčím pomáhat.

5. Jojo, emaily klientů máme, a něco i posíláme…

newsletter, magnifying glass, increase

Emaily jsou výborný sluha, ale špatný pán. Všude na internetu se píše, že email je nejlevnější forma, jak oslovit stávající klienty. Přece stačí vzít celý seznam klientů, kteří kdy na hotel přijeli, poslat jim balíček a počkat až to napadá do rezervačního systému. Tak to ale nefunguje…

Zásadním problémem je SPAM. Spam se narozdíl od bežného emailu liší tím, že je ho moc, a není příliš cílený. Proto jej nemají rádi lidé, emailové služby, a proto se vynakládá extrémní úsilí na jeho odstranění, aby vůbec email mohl fungovat. Nyní si vezměte typicky amatérsky postavené kampaně, kdy

  1. posíláte všem stejný email, ve kterém nezměníte ani oslovení
  2. nemáte specializované nástroje, které by dokázaly emaily doručit drtivé většině lidí
  3. nemáte efektivní způsob, jak si vyhodnotit, kolik lidí si email přečetlo či kolik jej hodilo do spamu
  4. nemáte způsob, jak se lidé mohou jednoduše z vašich emailových kampaní odhlásit

Výsledek je obvykle ten, že efektivita emailových kampaní klesá – ať již nerelevantní nabídkou, špatně napsaným emailem, nebo tím, že vás prostě např. Seznam začal házet do hromadné pošty a nikdo si to nepřečte  – přečtěte si, jak to děláme my .

Hotelům a ubytovacím zařízením pomáháme rádi – v oblasti cestovního ruchu se pohybujeme téměř 20 let a vyzkoušeli jsme si téměř všechny pozice – od klienta, přes majitele ubytovacího zařízení, také jsme si úspěšně vyzkoušeli několik let pozici agregátor volných kapacit ala Booking.com, a dnes dokážeme vykouzlit úsměv na rtech současným ubytovatelům, kterým pomáháme s brandem. Pokud vás tato stránka oslovila, můžeme pomoci i vám, kontaktujte nás pro více informací.

Technologický fanoušek.

Žádné komentáře

Přidat komentář

twenty − 8 =