Top

Obsahový marketing pro začátečníky

Tradiční marketing mluví k lidem, obsahový marketing mluví s lidmi. Vede k prodejům i bez velkých vstupních nákladů a výsledky přináší hlavně trpělivým. Díky změnám v algoritmech největších vyhledávačů a zahlcení internetu nekvalitními informacemi se stal obsahový marketing nejdiskutovanější marketingovou technikou současnosti. Co spojuje Michelinskou hvězdu, katalog IKEA, personalizovanou láhev Coca Coly, psaní článků na blog, rozesílání newsletterů, nebo nabídku ke stažení na vašem webu? Ve všech případech se jedná o příklady obsahového marketingu.

Obsahové strategie Michelin, IKEA a Coca-Cola

Těžko budeme hledat člověka, který by neznal prestižní ocenění od Michelinu pro nejvybranější restaurace. Ovšem ne každý už si jej spojí s francouzským výrobcem pneumatik. Přitom prvního průvodce pro motoristy s tipy na ubytování, restaurace a benzinové pumpy vydala tato gumárenská společnost v roce 1900. Opravdový přelom ale nastal až v roce 1962, kdy byly přidány hvězdičky pro nejlepší kuchyně uvedených restaurací. Vzniknul fenomén, na který čekají každoročně gurmáni po celém světě. Michelinský průvodce je příkladem, kam může v čase dojít nápad s jedinečným obsahem.

Nabídněte řešení problému

Dalším skvělou ukázkou je katalog IKEA. V roce 1948 začala tato společnost prodávat nábytek a o tři roky později přišel na svět její první katalog zboží. Ten je dnes pro tuto značku stejně typický jako prodej nábytku v plochém balení, které si zákazníci mohou snadno smontovat sami. V současnosti je možné si katalog stáhnout z internetu a papírová verze je k dispozici v kamenných prodejnách. Ať už se ke katalogu dostanou zákazníci na webu nebo v obchodním domě, vždy je inspiruje ke koupi určitého řešení pro domácnost.

Zapojte emoce

Coca-Cola spustila v roce 2011 největší personalizovanou produktovou kampaň v historii, když loga na láhvi nahradilo 100 nejoblíbenějších křestních jmen a přezdívek. Tato strategie měla přimět zákazníky k většímu sdílení času s přáteli a s rodinou. Doprovázela ji digitální platforma, kde bylo možné pojmenovat virtuální plechovku a sdílet ji se svými přáteli na sociálních sítích. Coca-Cola přemýšlela o svých zákaznících jako o lidech s emocemi a chtěla jim udělat radost. Klíčová byla personalizace a emocionální spojení.

Na uvedených příkladech je vidět, že mají společný rys. Značka poskytuje zákazníkovi přidanou hodnotu. Užitek spojený s pozitivním vnímáním značky, který je nezbytný v marketingovém boji o udržení pozornosti.

 

Jaký je cíl strategie obsahu?

Originální obsah je král. Jedním dechem se ale chce dodat, že SEO je jeho žena, která doma nosí kalhoty. Obsahový marketing se stal mimořádně efektivním nástrojem pro budování značky. A jedině silná značka zajistí pevnou pozici na trhu a stabilitu konverzí. Originální a kvalitní obsah je potom jedním z hlavních předpokladů pro SEO: optimalizaci pozic ve vyhledávačích.

Dlouhodobý nárůst návštěvnosti

Na počátku je zásadní nastavit cíle, kterých potřebujete dosáhnout. Může to být například dlouhodobý nárůst návštěvnosti stránky. V takovém případě je důležité věnovat zvýšenou pozornost SEO, budovat odkazový profil, a používat ve větší míře další relevantní klíčová slova.

Zvýšení prodeje

Dalším cílem může být zvýšení prodeje. V tomto případě je důležité přirozeně začlenit odkazy na produkty do obsahu, který zákazníci mohou pohodlně vložit do nákupního košíku. Podmínkou je co nejjednodušší proces nákupu.

Získání nových zákazníků

Co s plánem na získání nových zákazníků? V takovém případě musíte použít atraktivní marketingový příslib, který přitáhne nové uživatele. Například tím, že jim zdarma nabídnete něco navíc.

Vytvořte “persony”

Při přípravě je důležité profilovat konkrétní cílovou skupinu, pro kterou je obsah určený. V této fázi vytvoříte “persony”, tedy obraz cílového zákazníka, respektive celé cílové skupiny zákazníků. Jakmile máte definovanou cílovou skupinu, je na řadě tonalita komunikace (jde o způsob, jakým tónem značka mluví, píše a působí pomocí grafiky či fotografií). Měla by odpovídat vaší firemní identitě a jazyku cílové skupiny.

Vyberte vhodný kanál pro komunikaci

Nakonec musíte vybrat vhodný kanál pro komunikaci s vašimi zákazníky. To může být blog, sociální sítě, podcast, e-mailing, e-knihy a mnoho dalších nástrojů. Dnes je trendem, že téměř každá značka komunikuje na sociálních sítích. V tomto případě věnujte pozornost rozdílům mezi jednotlivými sítěmi a přizpůsobte svůj obsah požadavkům každé z nich.

SEE-THINK-DO-CARE

Při přípravě obsahového plánu je třeba zvážit, ve kterých fázích nákupního procesu se vaši zákazníci nacházejí. Těmto fázím bude třeba přizpůsobit obsah. Cílové skupiny uživatelů lze rozdělit na 4 druhy:

SEE – publikum, které produkt a značku možná vůbec nezná

THINK – publikum, které už o produktu nebo o značce ví a seznamuje se s ní

DO – publikum, které už je odhodláno nakupovat

CARE – publikum stávajících zákazníků, které chceme znovu oslovit

Připravte nejprve obsah, který rozšíří povědomí o vaší službě, potom poskytněte argumenty proč nakoupit právě u vás, přesvědčte uživatele k provedení nákupu a následně pečujte o své zákazníky tak, aby se k vám rádi vrátili. Na každou z těchto skupin se zaměřuje jiná strategie obsahového konceptu:

SEE – obsah, který zaujme a rozšíří povědomí o vašem produktu

THINK – argumenty, které přesvědčí k výběru nákupu právě u vás

DO – argumenty, které přesvědčí k realizaci nákupu samotného

CARE – péče o zákazníky tak, aby se k vám rádi vraceli

Nejatraktivnější typy obsahu

Až budete mít jasno, pro koho budete obsah tvořit a jaký typ obsahu potřebujete, je čas určit konkrétní témata, o kterých budete psát. To je asi nejnáročnější část celého procesu. Cílem je vytvářet takový obsah, který transformuje počátečního “zvědavce” do věrného a vracejícího se zákazníka. Zapojte emoce, vyprávějte příběhy, poskytněte zajímavé informace, nabídněte zdarma něco navíc.

Mezi nejatraktivnější typy obsahu, které se v rámci obsahového marketingu osvědčily, patří:

Návody a rady: sdílením know-how budujte důvěru
Zprávy: informacemi o novinkách ukažte, že máte přehled
Zákulisí společnosti: lidé se opravdu zajímají o to, co se děje uvnitř společnosti, pusťte je za kulisy
Rozhovory: dodejte výše uvedenému obsahu autenticitu
Případové studie: ukažte vašim zákazníkům to nejlepší z vaší práce, nalákejte je na své nejlepší příklady z praxe
Komiks, hry, ankety: pobavte svého zákazníka
Soutěže: darujte bonus, protože každý chce získat něco zdarma, že?

Jaký je rozdíl mezi obsahovou strategií a obsahovým marketingem?

Obsahová strategie je v podstatě velký plán prezentace obsahu. Má svůj kalendář, zohledňuje publika, pro která se obsah vytváří, a zahrnuje témata a typy obsahu, prostřednictvím kterých budete prezentovat svoje zájmy. Strategie by měla zohlednit i média, kde budete obsah prezentovat. Na různé typy obsahu reagují jinak jednotlivé sociální sítě, velké vyhledávače nebo nejznámější videoslužby. Jinak budete přistupovat k odborným textům a jinak k zábavným nebo návodným videím. Obsahový marketing lze definovat jako plánované a dlouhodobé budování vztahu. Umění poskytnout svým zákazníkům takovou přidanou hodnotu a důvěryhodnost, za kterou nás odmění nákupem.

A nezapomínejte, že s obsahovým marketingem je to jako s prvním rande. Pokud budete mluvit jenom o sobě, žádné druhé už nebude.

Žádné komentáře

Přidat komentář

3 × 4 =