Top

Příběh ze života : Místní obchod, nízké marže .. proč to nezměnit?

Tak to mně opravdu zajímá, čím byste naší místní firmě asi tak pomohli“ – tuto větu (včetně jasně znějící intonace) občas slýcháme, když oslovíme nového budoucího klienta.

Mezi naše klienty patří i menší obchody a firmy s místní působností, které žijí především prodejem / službami mimo internet. Tedy tím, že se o nich někdo místní dozví přes známé, vidí jejich výlohu, přijde do obchodu, a koupí. Nebo se o nich dozví přes tisk, rádio, letáky nebo jinou placenou metodou. Nebo se o nich také nedozví nikdy, a koupí jinde. Internet je obvykle vynechán, protože jeho nastavení není pro každého. Ve skutečnosti cca 90% českých firem internet téměř vůbec nevyužívá k aktivní propagaci. Aktivní propagací nemáme na mysli doménu a webové stránky s pár stránkami.

Na příkladu konkrétního obchodu ukážeme, že se ani maloobchod na malém městě nemusí internetu bát, ale právě naopak. Pro tento příspěvek jsme si vybrali maloobchod https://www.svitidlamoneta.cz/ , který sídlí v Jičíně, městě s 20.000 obyvateli, a v lokální prodeji bojuje s cca 3-4 dalšími obchody, které prodávají svítidla. Mají vytvořený eshop přes eshop-rychle.cz , který sám o sobě nabízí poměrně slušné základní možnosti propagace za velice slušné náklady. A současný stav propagace na internetu by se dal shrnout takto:

  • díky eshop-rychle mají eshop technicky vyřešený, obchodně se však jedná o pouhý katalog, který slouží jako inspirace před příchodem do kamenného obchodu. Web nemá nastavené měření počtu návštěv, měření konverzí, nevědí, kolik lidí zavolá díky propagaci zdarma přes vyhledávače, atd.
  • mohou dávat zboží na Heureku a Zboží.cz, nicméně reálně jsou tam díky nízkým maržím schopni propagovat pouze ,,ležáky“ co jinak neprodají (v obchodě). Klasický segment produktů, na který dolehla epidemie nízkých marží a nevyplatí se pro ně vůbec placenou propagaci používat, protože je prodělečná.
  • koncepce webu slouží víceméně jako katalog + vizitka, kde najdete kontakty, bez další návaznosti
  • vyhodnocení přínosu internetu se místo analýzy dat shrne slovy ,,když to dám na Zboží, někdo si to časem koupí, ale je to všechno hrozně drahé

Takových obchodů najdete i ve svém městě nepřeberné množství. Přijdete do obchodu a ocitnete se v prostoru o velikosti cca 150m2. Nepřipomíná sice možnostmi Ikeu, zato zde najdete poměrně solidní množství designově hezkých svítidel. Svítidel, která si můžete osobně prohlédnout, osahat a vidět v reálu, ve svém městě, bez toho abyste 2 hodiny někam cestovali. Podobný typický majitel vidí v internetu víceméně nepřítele, kde každý jen podráží ceny, trpí tím marže v obchodě a internet jim krade objednávky, protože lidé ,,přece nakupují snad jen na internetu„. Majitel obchodu má zato, že přeci svoji základní podnikatelskou povinnost v podobě založení ,,funkčních“ webových stránek splnil. Naši nabídku ohodnotí ve stylu ,,mluvit umíte, ale to se nám asi nevyplatí, tak nám tedy alespoň napište v čem byste nám vůbec pomohli„. Napíšu.

Pár faktů o internetovém maloobchodě

Internet je na vzestupu, to ví každý. Co každý neví je, že v ČR stále ještě cca 90% maloobchodních prodejů probíhá přes kamenné prodejny (viz například informace zde), ačkoliv si každý myslí, že internet už vše zlikvidoval. Typický majitel si v této chvíli asi řekne : ,,jak je tedy možné, že do mojí prodejny chodí tak málo lidí, když lidi pořád ještě kupují v obchodech?“ Odpověď je často velmi prostá – bud vaši specializovanou prodejnu převálcovaly zahraniční řetězce s místní pobočkou (což obvykle nejde, prodávají masové produkty a nemají takový detail), buď o vás nikdo neví (případ výše), nebo nejste vůbec na očích (případ výše). My se snažíme řešit poslední dva případy, a oba dva je rozebereme jako příklad

Nikdo o vás neví

Vytvořením webu, kam dáte kontakt, adresu a IČO to vše začíná, a pro většinu podobných prodejců také končí. Jako příklad jsem udělal velmi zrychlenou analýzou na klíčové slovo „svítidla„,  a vzal jsem prvních 100 slov, která lidé na internetu hledají : koukněte se zde. Ačkoliv jsou tato čísla o hledání souvisejících klíčových slov kombinace z různých zdrojů pro celou ČR, při aplikaci na Jičín + 15km v okolí vypadnou pro místního prodejce stále velmi zajímavá čísla o hledanosti. Nyní si vezměte tyto 2 ingredience tj. klíčové slovo a lokalita a přidejte další:

  • lidé hledají produkty této prodejny, a to poměrně výrazně
  • 90% lidí stále kupuje v kamenné prodejně
  • lidé na internetu hledají čím dál více věcí a častěji. A s nástupem chytrých mobilů a levných internetových tarifů kdykoliv, kdekoliv
  • více než 80% českých podniků ani pořádně neměří, kolik lidí chodí na jejich stránky, natož aby měli zařízenou efektivní, úzce cílenou propagaci na internetu

Dále, vezměte si libovolnou frázi ve svém městě, například ,,svítidla“, výsledek na Googlu bude pak vypadat takto:

 

Na Seznamu :

Pokud se podíváte pozorně, společnost ,,Svítidla Moneta“ na Seznamu neuvidíte, na Googlu ano, nicméně vyloženě ,,zašité“ v mapě za hromadou placených reklam, které jsou pro část publika mimořádně nerelevantní – část lidí sice hledá podle ceny, ale stále je tu velká většina lidí, která přes internet shání pouze kontakty na místní firmy a prodejce. U tohoto hledání není ANI V JEDNOM PŘÍPADĚ VE VÝSLEDKU MÍSTNÍ FIRMA.

Pokud někdo z Jičína hledá prodejnu na svítidla, Monetu najde v cca 4% případů . Více o tom, proč je špatné být 4. a dále ve vyhledávání rozebíráme například zde . Jinými slovy, je zde velmi vysoká šance, že 19 z 20 lidí se o vás vůbec nedozví, ani když bydlí o 2 ulice vedle vaší prodejny. A kdo o vás neví, nemůže u vás koupit. Máte nyní reálný argument, proč by se pro lidi z Jičína, hledající svítidla neměla objevit první reklama, která bude vypadat takto?

Svítidla Moneta Jičín – 500 druhů světel a lamp skladem
svitidlamoneta.cz (reklama)

Sídlíme 200m od Vás – Přijďte Si Vše Prohlédnout a Vyzkoušet.
Telefon : 723 737 XXX

Jsme přesvědčení, a máme to doložené výsledky v dalších oborech, že taková reklama zaujme člověka v místě sídla firmy tak moc, že v konečném důsledku bude fungovat nejlépe. Lidé na ní budou daleko více klikat, takže i cena za proklik půjde výhledově dolů (pokud vaše reklamy spravuje agentura která ví co dělá). Navíc, pokud už takového člověka dostanete (za 2-4 Kč za proklik) do prodejny, je zde daleko vyšší šance, že si danou věc koupí. Oproti internetu, kde se hraje na fotky + cenové rozdíly v řádu korun, se u místních prodejců hraje na přívětivost a možnost zboží fyzicky vidětcena není to úplně první kriterium.

Cílem digitální agentury není firmu oškubat o nicneříkající paušál využívající toho, že typický místní prodejce nemá ponětí o tom jak marketing po internetu funguje. Cílem digitální agentury je spojit ty správné lidi a firmy dohromady. Přes placenou reklamu (příklad výše), přes přirozené vyhledávání, či další metody, a prokázat efektivitu takového řešení.

Na téma propojenosti offline a online světa vyšlo několik studií, mezi nimi například tato. Tvrdí to samé co tento článek.

Nejste vůbec na očích

Znáte Coca-colu? A co T-Mobile? Škoda Auto? Všechny tyto firmy mají jedno společné, kromě toho že zaměstnávají tisíce lidí. Velmi štědře dotují televizi, rádio i tisk v podobě neustálých reklam. Vědí totiž, že platí pravidlo ,,sejde z očí, sejde z mysli„. Argument, že na to mají miliardové rozpočty je samozřejmě pravda, nicméně i místní firma může podobné praktiky aplikovat na lokální úrovní za velice šetrné peníze – díky internetu a možnostem jeho cílení. V televizi si nemůžete vybrat pouze lidi z Jičína, ale na internetu lze mnohdy cílit i na ulice. Náš typický marketingový balíček totiž zahrnuje i občasné oslovení (nikoliv otravování) lidí, kteří u vás v minulosti nakoupili, nebo jste je nějakým způsobem dostali k vám na web, ale zatím nenakoupili (remarketing, retargeting).

V praxi u firmy ,,Svítidla Moneta“ to znamená, že (například) počtu 2000 lidí, kteří za měsíc dorazí na jejich webové stránky, zobrazíme po 7-31 dnech od příchodu na webové stránky připomenutí o existenci této firmy. Ve chvílích, kdy si třeba zrovna čtou další informace o vybavení bytu či domu. A formou neotravujícího, neagresivního banneru, nebo krátkého zajímavého videa. V praxi to znamená, že z cca 98% lidí, kteří po první návštěvě utečou a dost často na danou firmu zapomenou, se významné části z nich znovu připomenete. Opětovná reklama připomene, že se mají v prodejně zastavit. Jednoduché, ba dokonce primitivní, a velmi funkční. Cena se platí až za proklik, tzn. o svítidlech Moneta budou vědět všichni předešlí návštěvníci jejich webu v Jičíně, a majitel obchodu zaplatí za reklamu až ve chvíli, kdy na reklamu někdo opětovně klikne. A to už bude zřejmě vážnější zájemce.

Pár argumentů navíc

Místní firmy nabízející prodej / služby, zejména v menších městech, používají staré dobré metody propagace – rádio, tisk. Před Vánoci, zejména kdy jsou noviny nabité PFkama. Stačí ale počítat : malý banner v místním týdeníku stojí cca 1.000,-, tedy 4.000,- měsíčně. Nevíte, kdo to bude číst, a už vůbec nevíte, kdo reklamu uvidí / uslyší.

Oproti tomu si vezměte moderní svět, kdy mobilní telefon má v kapse naprosto každý, a i starší generace (60+) umí otevřít prohlížeč v mobilu, a těch pár písmenek ,,svítidla“ do něj naťukat. Místo necílené reklamy v tisku, která se podobá spíše rozhazování letáků do všech vchodů co existují, máte možnost přímo na první místo jejich displeje ,,napálit“ reklamu na míru, přímo ve chvíli kdy shánějí to co vy prodáváte. Internetová reklama na ,,svítidla“ zobrazená ve správnou chvíli je jako leták, který přistane člověku před nosem přesně ve chvíli, kdy se zoufale ptá kde by svítidla koupil co nejblíže. Takový inteligentní leták za 2-4 Kč. Co zní lépe?

Naše internetové balíčky pro podobné případy začínají na 3.000,- v cenách naší práce, kdy se postaráme o vaši kompletní propagaci, a ještě dokážeme všechny systémy nastavit tak, že ve výsledku zaplatíte méně, než když si to zařídíte sami. Za tu cenu vás dostaneme v místním internetu na první místa kde to jde, oprostíme od všech technických záležitostí, na které nemáte čas, zřejmě nikdy mít nebudete (zřejmě proto jste se zájmem dočetli až sem) a i kdyby jste měli, převálcuje vás konkurence s agenturou , která se stará léta pouze o desítky podobných firem po ČR, a proto zná veškeré fígle jak být první a ušetřit. Argument, že naše nabídka je příliš drahá, obvykle padá s prvními lidmi, kteří dorazí do prodejny, a řeknou že vás našli na internetu. V této fázi se obvykle i největší odpůrce moderních technologií začne škrábat za uchem proč ho to nenapadlo dříve…

Místo slov Jičín doplňte své město, místo oboru svíditel své zaměření (ať jste služba, nebo prodejce), a můžete to vesele aplikovat na svoji prodejnu / službu. Pokud vás tento příběh zaujal, kontaktujte nás.

Je toto jen nápad místní poblázněné agentury?

Není. Pojem ,,local SEO“ (místní optimalizace pro vyhledávače) je trend, který funguje v zahraničí již několik let – spíše od doby, kdy Google začal přizpůsoboval výsledky hledání podle toho, kde se nacházíte. V zásadě to funguje stále stejně, jako před 15 lety, kdy na českém internetu chtěl být každý první na konkrétní klíčové slovo. Pokud jste napsali slovo ,,bazény“ do vyhledávače, dostali jsme na první stránku výsledků Seznamu dokonce 3 naše klienty najednou (vývojáři Seznamu prominou, tam to šlo opravdu hladce 🙂 . Rozdíl po 15 letech je, že se necílí ,,na internet“, ale na konkrétní město v rámci internetu, a možností propagace je daleko více.

Odkazy a zdroje (bohužel pouze v angličtině):

Sdílet

Technologický fanoušek.

Žádné komentáře

Přidat komentář

nineteen − eleven =